Електромережа зразка БТОТ для багатьох експлуатантів є чимось надприроднім і недосяжним, хоча, по суті вона є досить простою і, маючи мінімальні знання з будови та уміння читати електричні схеми, можна усувати досить велику кількість неполадок, що зустрічаються.
Слід пам'ятати, що електрообладнання машини виконане по так званій однопровідній схемі, коли усі дроти, які протягнуті в машині (окрім аварійного освітлення та пускозарядної апаратури) - це "плюс". Тому, якщо дріт десь торкається корпусу відбувається коротке замикання. У кращому випадку щось не працює. У гіршому - горить.
В ході експлуатації техніки, з метою збереження працездатності електромережі необхідно дотримуватися таких правил:
- При під'єднанні акумуляторних батарей використовуйте ізольований інструмент, а також дотримуйтеся порядку під'єднання: спочатку "плюс", потім - "мінус". Від'єднувати у зворотньому порядку. Не забувайте про кришки і захисні накладки на клеми АБ. ПЕРЕВІРЯЙТЕ ПОЛЯРНІСТЬ. (Наприклад у БТР-80, якщо переплутати полярність, завжди горить плавка вставка на блоку захисту поруч з відсіком батарей. Треба пам'ятати: від БЗА завжди "плюс", від вимикача "маси" - завжди "мінус". Решта акумуляторних відсіків, як правило мають "захист від дурня" і там фізично неможливо переплутати дроти під'єднання. (наприклад в БМП вони просто не дотягуються якось по-іншому)
- Завжди перевіряйте вимикання акумуляторних батарей і витік струму (наприклад, невимкнений плафон аварійного освітлення - він працює навіть коли вимикач АБ вимкнений) перед тим як залишити машину.
- Джгути дротів та окремі дроти захищати від механічних пошкоджень а також від попадання на них масла, палива та інших агресивних рідин.
- При необхідності виконання пайки елементів електрообладнання, здійснювати її з застосуванням безкислотного флюса (якщо брати каніфоль, то треба шукати чимсвітлішу)
- Металічна обплітка дротів у усіх з'єднувальних роз'ємів (типу ШР - їх найбільше), а також у окремих виводів обов'язково повинна бути з'єднана з корпусом машини (так званий "мінус", або "маса"). Обов'язково виключити торкання обплітки дроту з жилою дроту.
ШР виглядає ось так:
Або так:(Добре видно екрануючу обплітку та її з'єднання на корпус ШР.)
- Під час технічного обслуговування не допускати сильного натяжіння дротів.
- При закручуванні та відкручуванні роз'ємів типу ШР не допускати перекручування екрануючої обплітки. Не допускати тертя дротів об деталі та агрегати машини.
- Якщо дроти закінчуються накінечниками "під гвинт" (у вигляді кілечка або шайби), вона повинна бути обладнана манжетами, які виключать сповзання екрануючої обплітки.
- Не допускається заміна екранованих дротів неекранованими. (насправді, якщо вже дуже треба, то можна і кинути жилу, але пам'ятайте, що частина обладнання машини завадозалежне)
Це - те що стосовно як це експлуатувати. Від себе можна додати, що, виконуючи будь-який ремонт шляхом проведення нової жили дроту (а ніхто не шукає де конкретно який дріт десь там коротнув - просто виявляється факт КЗ, дріт вирізається і залишається у джгуті, а паралельно йому тягнеться новий. Від ШР до ШР між якими виявлено КЗ)
Способи виявлення несправностей електричних мереж
При припиненні живлення споживача струму, в першу чергу перевіряється запобіжник (автомат захисту), який є у ланцюгу споживача, після чого оглядаються окремі ділянки ланцюга живлення.Автомат захисту типу АЗР виглядає так:
Добре видно місце ненадійного з'єднання - при роботі там іскрить, контакт нагрівається і виникає термічне пошкодження ізоляційного кембрика. (він копчений)
Якщо виявлено перегорівший запобіжник, або "вибитий" автомат захисту (АЗР або АЗС), то їх необхідно замінити (АЗР або АЗС просто увімкнути знову). Якщо ж запобіжник повторно горить, а автомат захисту "вибиває" - це вказує на коротке замикання у мережі, на яку "підв'язано" цей запобіжник.
Якщо несправність не вдається виявити зовнішнім оглядом (Обрив дроту, незадовільний контакт, горілі сліди, характерний запах ізоляції, неозброєним оком видно торкання жилою дроту корпусу, тощо), то для пошуку несправності рекомендується використовувати пробник (контрольну лампу, або, як її називають, "контрольку").
Щось типу такого:
Пробник входить у комплект ЗІП машини, а якщо його немає, легко виготовлюється з двох дротів, патрона лампи 24В і самої лампи.
Якщо є можливість, то один з контактів можна виконати у вигляді зажиму. Це дуже зручно.
Що з цим робити.
Якщо контрольна лампа була знайдена у ЗІП машини і невідомо чи вона працює, то її під'єднують до акумуляторної батареї машини напряму і визначають справність самого пробника.
Якщо пробник несправний, при прямому під'єднанні він не горітиме.
Це - справний
А це - ні.
Оскільки усі перевірки після цього відбуваються при увімкненому вимикачі батарей ("маса"), перевіряємо роботу вимикача батарей. Для цього достатно просто увімкнути вимикач батарей, а потім увімкнути будь-що. Хоча за допомогою контрольної лампи також можна перевірити (заодно попрактикуватися працювати з нею)
Під'єднуємо пробник до плюса батареї (напряму), а другий контакт замикаємо на корпус машини (можна там же, у акумуляторній ніші). Якщо вимикач батарей справний, він з'єднає корпус машини з мінусом батареї і лампа засвітиться
Якщо ж вимикач батарей несправний, нічого не відбудеться.
Далі існує два варіанта під'єднання контрольної лампи:
1. Замість АЗР - для пошуку короткого замикання у ланцюгу споживача.
2. Між ділянками ланцюга споживача і корпусом машини - для пошуку обриву у ланцюгові живлення споживача.
Як було написано раніше, якщо АЗР постійно вибиває (а, скажімо, плавкий запобіжник щоразу горить), значить має місце коротке замикання.
Так виглядає працездатний ланцюг живлення споживача.
Він містить три точки увімкнення: вимикач батарей, автомат захисту і безпосередньо вимикач ланцюга. Для деяких схем характерно, що автомат захисту і є вимикачем ланцюга живлення.
Під'єднуємо контрольну лампу паралельно до автомата захисту (тобто просто один провід пробника на один контакт АЗР, а другий провід - на другий) і починаємо "бавитися" комбінаціями.
Якщо лампа горить однаково як при увімкненому вимикачі, так і при вимкненому, значить коротке замикання десь між АЗР і вимикачем.
Якщо між ними є роз'єми, то, йдучи від самого вимикача роз'єднуємо їх по черзі і дивимося на якому лампа погасне. Коли це відбудеться, значить коротке замикання на ділянці від щойно розімкнутого роз'єму в напрямку вимикача. Якщо ні на якому, значить КЗ між автоматом і наступним за ним (в напрямку вимикача) роз'ємом.
Якщо при вимиканні вимикача лампа згасає, необхідно роз'єднати дріт від вимикача у напрямку споживача і спробувати ще раз спрацювати вимикачем.
При розірваному ланцюгові (ми це щойно зробили) лампа не повинна спрацьовувати взагалі. Якщо вона продовжує працювати від вимикача, це вказує на наявність короткого замикання всередині самого вимикача (потрібно замінити вимикач).
Якщо ж вимикач справний (та увімкнений) або взагалі відсутній (у ролі вимикача виступає сам автомат захисту) і лампа постійно горить, це означає, що потрібно шукати замикання на корпус на шляху від автомата до споживача.
Відповідно до схеми електрообладнання визначається наявність роз'ємів у ланцюгу і локалізується їх місцезнаходження.
Після цього, шляхом послідовного відключення роз'ємів від споживача до автомата захисту добиваємося згасання контрольної лампи.
Розпочнемо від роз'єму на самому споживачі. Якщо ми відкрутимо роз'єм на споживачеві і лампа згасне, це означатиме наявність замикання у самому споживачеві (його необхідно буде відремонтувати або замінити).
Якщо лампа не згасла, від'єднуємо наступну ділянку ланцюга.
Коли ж лампа згасне, це означатиме, що коротке замикання знаходиться на попередньо від'єднаній ділянці ланцюга. (ця ділянка просто вирізається або випаюється з роз'єму, залишаючи сам закорочений дріт в джгуті, а замість вирізаного протягується вздовж джгута новий дріт, який просто примотується до джгута ізолентою і маркується відповідно до номерів схеми)
Наприклад так - провід №112
Якщо при увімкнених вимикачі батарей, автоматі захисту (наявному та справному запобіжникові) та вимикачі споживач не працює (запобіжник не горить, автомат не вибиває), це свідчить про обрив в ланцюгові живлення споживача.
Для початку необхідно, використовуючи схему електрообладнання машини, відслідкувати весь ланцюг живлення споживача від акумуляторних батарей до самого споживача ї його під'єднання до корпусу машини. Або ж від відповідної йому релейної коробки. (це - більш складний випадок, оскільки в релейній коробці сам чорт ногу зломить, а їх окремі схеми ще треба пошукати - зазвичай такі пристрої просто вводять до схеми як окремий блок без деталей). Треба чітко розуміти напрямок проходження струму від джерела живлення до споживача. Після цього основні елементи ланцюга - контактори, автомати захисту, вимикачі, роз'єми локалізуються наживо. Їх треба усі знайти на машині, визначити конкретні точки "входу-виходу", щоб розуміти де що шукати. Джгути дротів можна не вишукувати - саме визначиться в ході пошуку обриву. Хіба що на них є маркування і це може допомогти зрозуміти чи це той саме потрібний нам роз'єм ми зараз бачимо.
Або
Також користуємося розпіновками роз'ємів ШР
Це цифри на роз'ємі - вони співпадають з відповідними номерами "лапок" на схемі і допомагають визначити провід з номером ХХ до якої з лапок в роз'ємі підпаяний. (щоби не розбирати ШР).
Взагалі, шукати обрив у ланцюгові живлення слід послідовно. Або від самого споживача, або від джерела живлення. Але дуже часто ланцюг є достатньо довгим від акумуляторної батареї до споживача (наприклад кормова помпа БМП - від акумуляторної батареї до щитка механіка-водія і знову до корми). Також споживач може бути незручно розташовано (наприклад, МЗН-2 танка Т-64). Тому послідовний пошук треба дещо оптимізувати.
Зайдемо з раціонального боку.
Дуже часто автомати захисту і вимикачі однієї групи мають підведення живлення одним джгутом дротів, через один роз'єм або взагалі однією шиною або дротом. Тому, якщо одночасно перестали працювати декілька споживачів, пошук треба вести від вимикача (якщо він має місце), через автомат захисту (заодно перевірити чи він не вибитий, а запобіжник - чи не перегорів) до джерела живлення.
Для перевірки обриву у самому вимикачі він вмикається. Контрольна лампа почергово з'єднується "на виході" з вимикача (при справному увімкненому вимикачі вона повинна світитися, при вимкненому - не повинна) і "на вході" (повинна світитися у будь-якому положенні вимикача). Другий дріт пробника з'єднується з корпусом машини.
Взагалі, якщо лампа засвітилася "на вході" у вимикач, а сам вимикач справний, це означає, що до вимикача струм доходить і далі у напрямку батарей можна не шукати.
Якщо лампа не світиться "на вході" у вимикач, це означає що має місце обрив на ділянці "вимикач-автомат-захисту".
У такому випадку переходимо до перевірки справності самого автомата захисту.
Так само як і з вимикачем, під'єднуємо почергово через пробник до корпусу машини "вхід" та "вихід" автомата захисту
Якщо на "виході" з АЗР лампа засвітиться, (а на вході у вимикач не світилася) це означатиме, що має місце обрив між АЗР і вимикачем.
Якщо лампа "на виході" з АЗР не світиться, а світиться на вході (див.мал.вище) при увімкненому автоматі захисту це означатиме, що він вийшов з ладу та його потрібно замінити.
Не світиться лампа "на вході" до АЗР.
Це означає обрив на ділянці "АЗР-Джерело живлення". Поступово перевіряючи точки під'єднання (клеми, роз'єми) знаходимо точку, де лампа засвітиться. Коли ця точка буде знайдена, це означатиме наявність обриву на найближчій ділянці від даної точки у напрямку АЗР. (зазвичай, так само як і у випадку з КЗ, ця ділянка просто вирізається і кидається дріт паралельно до джгута, якийц примотується до самого джгута ізолентою та маркується відповідно до електричної схеми)
Якщо ж ще на етапі перевірки вимикача було виявлено справність ланцюга живлення від джерела до самого вимикача та справність вимикача, а споживач не працює, значить пошук здійснюємо по ланцюгу від вимикача (або АЗР) до споживача. Зазвичай такий ланцюг має кілька точок з'єднання роз'ємами типу ШР. Ці точки потрібно локалізувати і зрозуміти чітко який дріт з усього джгута, що підпаяно до ШР конкретно живить наш споживач.
Тоді послідовно починаємо під'єднуватися у кожній з точок з'єднання до корпусу машини через пробник.
При працюючому ланцюгові, увімкнених вимикачах лампа повинна світитися при під'єднанні її на корпус у кожній з точок.
Точка у якій лампа не засвітиться вказує на наявність розриву у найближчій ділянці ланцюга від даної точки у напрямку вимикача (або АЗР).
Може бути також наявність розриву і у самому споживачі. Тоді лампа світиться "на вході" у споживач, а сам споживач не працює.
Так, вона б мала ще й не світитися "на виході", але у машині дуже мало місць, які з'єднані з корпусом через окремий дріт (до речі одне з таких місць - живлення радіостанції). Частіше споживач просто прикручений до корпусу і саме це з'єднання і є "виходом". Або з'єднується такою перемичкою:
Ламатися і перебиватися там нічому, тому така ситуація вказує на необхідність ремонту або заміни самого споживача.
В ході пошуку несправностей слід враховувати, що є споживачі, залежні один від одного. Так, наприклад, мотор насоса МЗН-2 на танках Т-64 не вмикається у мережу напряму, а використовує для вмикання контактор, який сам по собі є споживачем. Ось такий:
Тому непрацюючий насос МЗН не завжди означає вихід з ладу ланцюга живлення насоса. Може виявитися несправність ланцюга живлення контактора. (це такий більш складний випадок, коли вимикачем для МЗН є контактор, який у свою чергу має власний ланцюг живлення і вимикач-кнопку)
Бонус:
Навіщо маркувати дроти?
Наприклад, у нас є на певних дротах маркування - Дріт №114
Або дріт №327
До речі, провід 327 обірвано
І наявність маркування на ньому дозволяє визначити конкретне місце, де він повинен бути під'єднаний:
А саме - до роз'єму підключення МЗА-3 (56), на одну клему з проводом №114
Що можна використати ще для пошуку несправностей?
Контрольна лампа буде працювати тільки якщо на машину встановлено акумуляторні батареї. Замість неї можна скористатися пробником з власним елементом живлення, або вольтметром з порогом вимірювання не нижче 30В. Якщо ж батарей немає, можна скористатися омметром для "продзвонювання" окремих ділянок ланцюга, користуючись тим, що омметр має власне джерело живлення. (також можна використати зумер-продзвонку, наявний на багатьох мультиметрах)
Наприклад, візьмемо вже відомий нам АЗР30.
І потужний мультиметр провідної компанії SUNMA (це не реклама)
Перевіряємо з'єднання його "входу" з корпусом машини
Опір ділянки спрямований до нуля, що вказує на її справність.
Тепер перевіряємо "вихід".
Опір ділянки спрямовано у нескінченність, що свідчить про розрив ділянки у самому АЗР. Але це - завідомо нормальний АЗР, тому ми просто увімкнемо його.
Тепер усе нормально. Ми бачимо, що АЗР справний і забезпечує з'єднання ланцюга живлення.
Отже, як ми бачимо, експлуатація електричних мереж машини, а також пошук нескладних несправностей - не така вже складна справа. Втім, нехай вона не приносить Вам зайвого клопоту.
Або
Також користуємося розпіновками роз'ємів ШР
Це цифри на роз'ємі - вони співпадають з відповідними номерами "лапок" на схемі і допомагають визначити провід з номером ХХ до якої з лапок в роз'ємі підпаяний. (щоби не розбирати ШР).
Взагалі, шукати обрив у ланцюгові живлення слід послідовно. Або від самого споживача, або від джерела живлення. Але дуже часто ланцюг є достатньо довгим від акумуляторної батареї до споживача (наприклад кормова помпа БМП - від акумуляторної батареї до щитка механіка-водія і знову до корми). Також споживач може бути незручно розташовано (наприклад, МЗН-2 танка Т-64). Тому послідовний пошук треба дещо оптимізувати.
Зайдемо з раціонального боку.
Дуже часто автомати захисту і вимикачі однієї групи мають підведення живлення одним джгутом дротів, через один роз'єм або взагалі однією шиною або дротом. Тому, якщо одночасно перестали працювати декілька споживачів, пошук треба вести від вимикача (якщо він має місце), через автомат захисту (заодно перевірити чи він не вибитий, а запобіжник - чи не перегорів) до джерела живлення.
Для перевірки обриву у самому вимикачі він вмикається. Контрольна лампа почергово з'єднується "на виході" з вимикача (при справному увімкненому вимикачі вона повинна світитися, при вимкненому - не повинна) і "на вході" (повинна світитися у будь-якому положенні вимикача). Другий дріт пробника з'єднується з корпусом машини.
Взагалі, якщо лампа засвітилася "на вході" у вимикач, а сам вимикач справний, це означає, що до вимикача струм доходить і далі у напрямку батарей можна не шукати.
Якщо лампа не світиться "на вході" у вимикач, це означає що має місце обрив на ділянці "вимикач-автомат-захисту".
У такому випадку переходимо до перевірки справності самого автомата захисту.
Так само як і з вимикачем, під'єднуємо почергово через пробник до корпусу машини "вхід" та "вихід" автомата захисту
Якщо на "виході" з АЗР лампа засвітиться, (а на вході у вимикач не світилася) це означатиме, що має місце обрив між АЗР і вимикачем.
Якщо лампа "на виході" з АЗР не світиться, а світиться на вході (див.мал.вище) при увімкненому автоматі захисту це означатиме, що він вийшов з ладу та його потрібно замінити.
Не світиться лампа "на вході" до АЗР.
Це означає обрив на ділянці "АЗР-Джерело живлення". Поступово перевіряючи точки під'єднання (клеми, роз'єми) знаходимо точку, де лампа засвітиться. Коли ця точка буде знайдена, це означатиме наявність обриву на найближчій ділянці від даної точки у напрямку АЗР. (зазвичай, так само як і у випадку з КЗ, ця ділянка просто вирізається і кидається дріт паралельно до джгута, якийц примотується до самого джгута ізолентою та маркується відповідно до електричної схеми)
Якщо ж ще на етапі перевірки вимикача було виявлено справність ланцюга живлення від джерела до самого вимикача та справність вимикача, а споживач не працює, значить пошук здійснюємо по ланцюгу від вимикача (або АЗР) до споживача. Зазвичай такий ланцюг має кілька точок з'єднання роз'ємами типу ШР. Ці точки потрібно локалізувати і зрозуміти чітко який дріт з усього джгута, що підпаяно до ШР конкретно живить наш споживач.
Тоді послідовно починаємо під'єднуватися у кожній з точок з'єднання до корпусу машини через пробник.
При працюючому ланцюгові, увімкнених вимикачах лампа повинна світитися при під'єднанні її на корпус у кожній з точок.
Точка у якій лампа не засвітиться вказує на наявність розриву у найближчій ділянці ланцюга від даної точки у напрямку вимикача (або АЗР).
Може бути також наявність розриву і у самому споживачі. Тоді лампа світиться "на вході" у споживач, а сам споживач не працює.
Так, вона б мала ще й не світитися "на виході", але у машині дуже мало місць, які з'єднані з корпусом через окремий дріт (до речі одне з таких місць - живлення радіостанції). Частіше споживач просто прикручений до корпусу і саме це з'єднання і є "виходом". Або з'єднується такою перемичкою:
Ламатися і перебиватися там нічому, тому така ситуація вказує на необхідність ремонту або заміни самого споживача.
В ході пошуку несправностей слід враховувати, що є споживачі, залежні один від одного. Так, наприклад, мотор насоса МЗН-2 на танках Т-64 не вмикається у мережу напряму, а використовує для вмикання контактор, який сам по собі є споживачем. Ось такий:
Тому непрацюючий насос МЗН не завжди означає вихід з ладу ланцюга живлення насоса. Може виявитися несправність ланцюга живлення контактора. (це такий більш складний випадок, коли вимикачем для МЗН є контактор, який у свою чергу має власний ланцюг живлення і вимикач-кнопку)
Бонус:
Навіщо маркувати дроти?
Наприклад, у нас є на певних дротах маркування - Дріт №114
Або дріт №327
До речі, провід 327 обірвано
І наявність маркування на ньому дозволяє визначити конкретне місце, де він повинен бути під'єднаний:
А саме - до роз'єму підключення МЗА-3 (56), на одну клему з проводом №114
Що можна використати ще для пошуку несправностей?
Контрольна лампа буде працювати тільки якщо на машину встановлено акумуляторні батареї. Замість неї можна скористатися пробником з власним елементом живлення, або вольтметром з порогом вимірювання не нижче 30В. Якщо ж батарей немає, можна скористатися омметром для "продзвонювання" окремих ділянок ланцюга, користуючись тим, що омметр має власне джерело живлення. (також можна використати зумер-продзвонку, наявний на багатьох мультиметрах)
Наприклад, візьмемо вже відомий нам АЗР30.
І потужний мультиметр провідної компанії SUNMA (це не реклама)
Перевіряємо з'єднання його "входу" з корпусом машини
Опір ділянки спрямований до нуля, що вказує на її справність.
Тепер перевіряємо "вихід".
Опір ділянки спрямовано у нескінченність, що свідчить про розрив ділянки у самому АЗР. Але це - завідомо нормальний АЗР, тому ми просто увімкнемо його.
Тепер усе нормально. Ми бачимо, що АЗР справний і забезпечує з'єднання ланцюга живлення.
Отже, як ми бачимо, експлуатація електричних мереж машини, а також пошук нескладних несправностей - не така вже складна справа. Втім, нехай вона не приносить Вам зайвого клопоту.
Немає коментарів:
Дописати коментар