Останній тиждень користується попитом:

пʼятниця, 24 травня 2019 р.

Перевірка акумуляторних батарей встановлених на машину.

В ході експлуатації зразка виникає необхідність контролю за станом акумуляторних батарей без їх зняття з машини. Іноді це - відсутність необхідних приладів для перевірки батарей. Іноді - необхідність постійного відслідковування стану батарей (наприклад влітку, коли інтенсивно випаровується вода з електроліту або взимку, коли падіння ступеня зарядженості батарей може бути критичним для здатності їх до пуску двигуна).
Тому слід розглянути алгоритм перевірки акумуляторних батарей без зняття їх з машини.
Розглянемо на прикладі БМП, але порядок перевірки однаковий і для БМП, і для танків, САУ, БТР та інших бронеоб'єктів. Єдиний прилад, який ми маємо у своєму розпорядженні - це штатний вольтамперметр машини.
Ось він нам і допоможе. Користуватися дуже просто. Не натискаємо кнопку - маємо амперметр (білі цифри, ціна поділки 20А) , натискаємо - маємо вольтметр (жовті цифри, ціна поділки 2В).

Насправді алгоритм дуже простий і містить усього п'ять пунктів, які мнемонічно дуже легко запам'ятати:
ЗОВНІШНІЙ ОГЛЯД
ВИТІК СТРУМУ (або "без маси")
ЕРС (або "без навантаження")
НАПРУГА (або "з навантаженням")
ЗАРЯДНИЙ СТРУМ (або "з пуском двигуна")
Якщо немає можливості запустити двигун, то цілком достатньо і перших чотирьох пунктів, щоб мати уявлення про стан батарей, які встановлені на зразок.
Ключові тези, необхідні для визначення стану будуть виділені, а далі додатково пояснюватимемо деталі.

Отже:
1. Перевірка зовнішнім оглядом.
Особливо перевірити тут немає що, але. Треба зняти (відкрити) кришки акумуляторного відсіку, перевірити стан та наявність корзин, закріплення батарей у них, відсутність тріщин корпусів акумуляторних батарей, підтікання електроліту (може виявлятися по характерному інтенсивному окисленню металевих деталей, що контактують з електролітом). Кришки зняти та оглянути стан мастики неможливо, тому цей пункт перевірки ми не виконуємо. Звертаємо увагу на затяжку вивідних клем (не повинні рухатися від руки), стан захисних кришок-наклемників. Хоча би передня стінка наклемників повинна бути цілою.

2. Наявність витоку струму (так званий "саморозряд") у машині це - не завжди саме саморозряд батарей через електроліт на корпусі. Наявність увімкненого аварійного ліхтаря, коротке замикання всередині споживачів та інші несправності електрообладнання можуть призвести до того, що при вимкненому вимикачі батарей акумулятори будуть повільно розряджатися через наявний "споживач".
Не вмикаючи вимикач батарей (!) натискаємо кнопку вольтамперметра. НІЧОГО НІКУДИ НЕ ПОВИННО ВІДХИЛЯТИСЯ. Якщо відхиляється, значить має місце витік струму через сторонній споживач. Для початку перевіряємо чи усе аварійне освітлення вимкнено (воно повинно працювати навіть якщо вимикач батарей вимкнений), потім шукаємо несправності електромережі. Поки нічого не знайшли і витік струму наявний, після вимикання батарей завжди від'єднуємо мінусовий дріт від акумуляторної батареї. (для танків від'єднуємо обидва "мінуси" - як для першої так і для другої групи. Достатньо від'єднати дроти РСГ від мінусових клем акумуляторів. Перемички можуть залишатися.) Якщо від'єднання дроту критично впливатиме на готовність машини до використання, посилюємо заходи контролю за станом батарей і мусимо знайти місце витоку. Інакше в один прекрасний ранок можна не запуститися.

3. Перевірка електрорушійної сили.
"По-колхозному" це називається "напруга без навантаження". Хоча без навантаження це саме перевірка електрорушійної сили. Точність вольтамперметру не дозволяє нам перевірити ступінь розрядженості батарей за ЕРС, але дозволяє визначити чи має місце, скажімо, коротке замикання всередині окремих акумуляторів.
Вмикаємо вимикач батарей і натискаємо кнопку вольтамперметра.
Електрорушійна сила УМОВНО СПРАВНИХ батарей знаходиться у межах 24-27В. Для батарей 12СТ-ХХХ визначити таким чином наявність короткозамкнених акумуляторів неможливо. Це - особливості паралельного з'єднання. Але, якщо ЕРС буде меншою за 24В, це, як мінімум, свідчитиме про рівномірний надмірний розряд акумуляторних батарей. У такому випадку вони підлягають заряджанню до нормативних показників (бажано - до 100%, але якщо немає такої можливості, то хоча би до 50% влітку або 75% взимку). Для батарей типу 6СТ-ХХХ, які з'єднуються послідовно та встановлені на машину з двадцятичотирьохвольтовою схемою пуску двигуна (для танків теж не спрацює, там буде паралельне з'єднання послідовно з'єднаних груп по 24В) зниження ЕРС нижче 24В на величину, кратну 2 (22, 20, 18...) може свідчити як про глибокий розряд обох акумуляторних батарей, так і про наявність короткого замикання у одному з акумуляторів однієї або другої батареї. Також перевіркою ЕРС неможливо визначити ступінь сульфатації акумуляторної батареї, яка з'являється внаслідок систематичного недозаряджання акумуляторної батареї (не здаємо на зарядну станцію, постійно підзаряджаємо на машині, а там ніколи до 100% не заряджається) та падіння ємності. Повністю заряджена, але глибоко сульфатована батарея може показувати достатні показники ЕРС, але її ємності може не вистачати для пуску двигуна. Тобто "За вольтметром ніби все було нормально, а стартер не покрутив".
Тому окрім ЕРС існує також наступний крок алгоритму.

4. Перевірка напруги акумуляторних батарей.
Напругу можна поміряти лише на ділянці кола, використовуючи споживач. Для перевірки акумуляторних батарей використовується самий потужний споживач, який є на машині - стартер у момент пуску двигуна. Наприклад для БМП пусковий струм складає 460А. Тому якщо батарея здатна "стягнути" стартер і не "вмерти", то вона придатна до використання.
Взагалі цей пункт можна об'єднати з попереднім. Перед тим, як перевіряти напругу встановлюємо нульову подачу пального. Інакше ми запустимося і нічого не побачимо.
Вимикач батарей у нас, треба розуміти, увімкнено.
Тепер натискаємо кнопку вольтамперметра
Показало 24В. Трошки вище навіть. Батарея у нормі.
Натисканням кнопки НАСОС створюємо тиск у системі змащування двигуна.
І, БЕЗ ПОДАЧІ ПАЛЬНОГО натискаємо кнопку СТАРТЕР на 5-10секунд.
Напруга на вольтметрі одразу різко впаде і протягом часу буде ще знижуватися.
Протягом 5 секунд напруга повинна впасти не нижче ніж до відмітки 17В (так само можна перевіряти і 12-вольтові схеми. Тоді критичний показник складатиме 10,5В). Як бачимо на нашому прикладі - впало до 14-15В, що, у сукупності з достатнім показником ЕРС свідчить, що наша акумуляторна батарея повністю заряджена, але сильно сульфатована (ось чому вище використано цікаву фразу "УМОВНО СПРАВНА") та потребує проведення контрольно-тренувального циклудля усунення сульфатації. Також для 24-вольтових схем, у яких працюють 12-вольтові акумуляторні батареї, з'єднані послідовно або одна 24В акумуляторна батарея шляхом порівняння показників ЕРС та напруги можна визначити чи наша батарея має короткозамкнений акумулятор чи вона глибоко розряджена. Добре заряджена батарея 24В (а якщо ми з'єднуємо послідовно 12+12В, то це, з інженерної точки зору, також можна вважати однією 24В батареєю) яка має один короткозамкнений акумулятор (ЕРС=22В) здатна видати під навантаженням напругу вище 17В (Наприклад батарея з ЕРС 22В - ми навмисне імітували КЗ одного акумулятора та виключили один акумулятор з вимірювання - під навантаженням показала 18В, тобто норму. Це перевірялося навантажувальною вилкою) та, навіть, запустити двигун за сприятливих умов пуску (прогріто, не холодно, чотиритактний тощо). Тобто: ЕРС не попадає, напруга попадає - коротке замикання у акумуляторі - знімати, шукати, ремонтувати. ЕРС не попадає, напруга не попадає - акумулятор розряджено вище норми - знімати та заряджати.

5. Перевірка наявності зарядного струму.
Ця операція більше відноситься до перевірки справності зарядної та регулювальної апаратури (генератор, ДМР, РР), тому без неї у ряді випадків можна обійтися. Хоча вона згадується у інструкції з експлуатації та керівництвах із свинцевих стартерних акумуляторних батарей.
Запускаємо двигун та збільшуємо оберти до експлуатаційних (приблизно 1400+ об/хв для БМП).
КНОПКУ НЕ НАТИСКАЄМО. При досягненні напруги генератора вище напруги увімкнення ДМР (напруга акумуляторних батарей +0.3..1В), генератор підключиться до мережі та амперметр покаже наявність зарядного струму.  Це виглядатиме так: плавно збільшуємо оберти від холостих до експлуатаційних і, на якомусь етапі, стрілка амперметра відірветься від нуля, різко підійметься (включення генератора у зарядне коло) і, ще трошки піднявшись, десь зупиниться (вихід генератора на робочу потужність). Тоді можна виміряти напругу генератора шляхом натискання на кнопку вольтамперметра (якщо немає зарядного струму, це ми вимірюватимемо ЕРС акумуляторних батарей, бо ДМР ще не під'єднав генератор у мережу). Напруга повинна бути 26,5..28,5В. Інакше це свідчить про несправність реле-регулятора.
Також за допомогою вимірювання зарядного струму можна ПРИБЛИЗНО визначити ступінь зарядженості акумуляторних батарей. Через 10-15 хвилин роботи на експлуатаційних обертах сила зарядного струму приблизно вказує:
20А - приблизно 90% зарядженості
40А - приблизно 75% зарядженості
60А - приблизно 50% зарядженості

Таким чином коротко зформулюємо основні тези перевірки на машині.
1. Зовнішнім оглядом - немає підтікань, тріщин, дроти під'єднано надійно
2. Витік струму - АБ вимкнено, кнопку ВА натиснуто - не повинно відхилятися
3. ЕРС - АБ увімкнено, кнопку ВА натиснуто - 24-27В
4. Напруга - АБ увімкнено, кнопку ВА натиснуто, СТАРТЕР без подачі пального на 3-5 сек - більше 17В
5. Зарядний струм - Двигун запущено, експлуатаційні оберти, кнопку ВА відпущено - повинно показати якийсь зарядний струм.

Втім слід пам'ятати, що для отримання найбільш точних та достовірних даних про стан акумуляторних батарей слід здійснювати перевірку батарей, знявши їх з машини.

Немає коментарів:

Дописати коментар