Останній тиждень користується попитом:

понеділок, 31 липня 2023 р.

Пуск двигуна машини від зовнішнього джерела живлення. Частина 1. Техніка механізованих підрозділів.

 

Дуже часто в ході експлуатації бронетанкових машин виникає необхідність "прикурити" одну машину від іншої, тобто, кажучи професійною мовою, здійснити пуск двигуна від зовнішнього джерела електричного живлення.

Така необхідність виникає у випадках повної відсутності акумуляторних батарей в машині (а їхати все одно треба), або ж їх критичному розряді, що не забезпечує пуск двигуна. При цьому система повітряного пуску також, як правило, не здатна допомогти у запуску.

Зовнішнім джерелом у цьому випадку може виступати:

1. Інша машина того ж типу (це частіше за все)

2. Інша машина іншого типу (це просто технічно допустимо)

3. Пуско-зарядний пристрій

4. Акумуляторна батарея (або ж їх група, так звана "буферна група") на грунті.

Для пуску всіх бронетанкових машин застосовуються кабелі зовнішнього пуску. Це - два потужних кабелі довжиною близько 5м. і діаметром близько 15мм зі спеціальними накінечниками. У випадку якщо їх потрібно зробити окремо і особливо морочитися не хочеться, то слід просто пам'ятати, що вони повинні витримати до 500А струму.

Для пуску танків застосовується також кабель управління з особливими роз'ємами, для яких на танку також є місця під'єднання. Це - не силовий кабель і використовується він не для живлення мережі стартера.

Про пуск танків ми говоримо ось тут:

Експлуатація бронетанкового озброєння та техніки: Пуск двигуна машини від зовнішнього джерела живлення. Частина 2. Танки (ebtot.blogspot.com)

Можна розділити всі машини по здатності пускатися і в загальному працювати від зовнішнього джерела на дві умовні підгрупи. Це ті що простіше і ті що складніше. 

У першу групу, про яку ми говоримо сьогодні, попадають усі машини, що мають однакову напругу бортової та пускової мережі. Тобто в мережі машини 24В і на стартер теж 24В. Тут все просто: 

На кожній такій машині існує розетка зовнішнього запуску, яка виглядає ось так:

- на БМП-1(2) - в кормі машини за лівими дверима десанту

або ось так

 - на БТР-80 - по правому борту, потрібно відкрити люк акумуляторного відсіку і подивитися у бік корми

 - на БТР-4 - під підлогою десантного відділення правіше. Треба буде відкрити ліві двері і підняти кришку акумуляторного відсіку.

Як бачимо розетки всюди однакові. Тому у разі якщо побачите таку на машині, вже будете знати навіщо вона потрібна. 

Принцип простий. Беремо один кабель на якому написано "+" і вставляємо його у "+" розетки, кабель "-" вставляємо у "-" розетки. Промазати неможливо, тому що форма розетки і форма накінечника кабеля зроблені так, що фізично неможливо вставити штатний кабель в штатну розетку якось не так. І отримаємо на другій машині ті ж самі 24В, причому масу на другій машині вмикати необов'язково. Можна пускати другу машину звичайним доступним способом.


ПІСЛЯ ПУСКУ ВИЙНЯТИ СПОЧАТКУ "-", потім "+". НЕ ТОРКНУТИСЯ КОРПУСУ МАШИНИ!!!

УВАГА!!! Для пуску БМП-1(2) на якій повністю відсутні акумуляторні батареї зкрутити болтом проводи живлення "+" БОРТ.МЕРЕЖА (це той що йде в блок запобіжників) і "+" СТАРТЕР (це той що висить поруч з першим, але НЕ ЙДЕ в блок запобіжників, а йде кудись мимо і вниз. Обидва вони зазвичай під'єднуються до "+" акумуляторної батареї. 

ОКРЕМІ ЦІКАВІ ВИПАДКИ:

1. Є ШТАТНІ КАБЕЛІ, АЛЕ НЕМАЄ ТАКОЇ САМОЇ МАШИНИ.

Будь яка машина з такою самою розеткою і такою самою напругою бортової мережі підійде. Також для пуску можна застосовувати розетку зовнішнього пуску майстерні МТО-80, вона там саме для цього і є - в правій ніші кунга (разом з акумуляторами для цього). Тут слід розуміти, що розетка в МТО-80 саме для пуску інших машин, але не для пуску самої МТО-80.

2. НЄ. ВИ НЕ ЗРОЗУМІЛИ. НЕМАЄ НАВКРУГИ ВЗАГАЛІ БРОНІ!

Для цієї справи можна використати будь-який автомобільний зразок, у якого напруга бортової мережі буде 24В. На КамАЗі праворуч за кабіною буде розетка зовнішнього пуску.


КамАЗ пускається, хтось ДУУЖЕ ДОБРЕ притискає проводи до виводів розетки (вони туди не вставляться), не забувши про полярність (тут це вже важливо). А другі кінці проводів - в розетку зовнішнього пуску "броні" і можна спробувати.

На інших машинах з мережею 24В але без такої чарівної розетки (наприклад "УРАЛ") потрібно буде притиснути до клем акумуляторів на які під'єднані "+" та "-" бортової мережі машини прямо в акумуляторній ніші.

3. А ДЕ ВИ БУЛИ ВЧОРА, КОЛИ ТУТ СТОЯВ ХОЧА Б КАМАЗ?

У такому разі можна використати акумуляторні батареї на грунті, зібрані в групу 24В. Потрібно буде дуже добре притиснути кабелі до відповідних вивідних клем вашої "буферної групи". Або просто прикрутити болтами - танкові акумулятори дозволять зробити це.

4. Є ШТАТНИЙ КАБЕЛЬ, АЛЕ ОДИН І ВІН "+"

Потрібно буде у будь-якому випадку два бронетанкових зразка з штатними розетками. "+" з'єднуємо через кабель, а "-" реалізовується за допомогою буксирного троса, добре притертого до буксирних гаків машини (дуже добре поставити на цей трос когось, аби він своєю вагою притискав коуші до металу буксирних гаків. В іншому ж процедура не міняється. При пуску "-" трохи іскрить, це нормально.

5. Є ШТАТНИЙ КАБЕЛЬ І ВІН "-"

Доведеться трохи "зіпсувати військове майно", а саме зпиляти вигин, який не дозволяє неуважному солдатові запхати "-" в "+". Так, аби запхати (зверніть увагу - не забити, а нормально легко запхати) його в "+" таки вийшло. В іншому ж процедура ідентична попередному пункту. 

6. КАБЕЛІВ НЕМАЄ

Доведеться виготовити самотужки, враховуючи необхідну довжину близько 5м і струм близько 400А, який повинен витримати провід під час пуску двигуна. Накінечники можна взяти алюмінієві, дещо довші, щоб забезпечити надійний контакт з розетками. Ну і вигину "проти дурака" тут звісно ж вже не буде Тому яскравою синьою і червоною ізолентою помітьте кінці кабелів, аби їх точно ніхто не переплутав.

7. РОЗЕТКИ НЕМАЄ

Знайдіть два дроти, які підводять від акумуляторів до машини "+" та "-". Це завжди у акумуляторній ніші. Прямо до них під'єднуємо кабелі запуску, не забуваючи про полярність. Після пуску ОБЕРЕЖНО від'єднуємо.

Також для пуску та підзаряджання машин з бортовою мережею 24В можна використовувати промислові пуско-зарядні пристрої. (це, до слова не реклама ні разу)

Важливо лише пам'ятати про відносно велику силу струму у мережі, особливо під час пуску в холодну пору року, яка може сягати 400-500А.

Також не слід забувати про стару добру радянську буферну групу акумуляторних батарей, яка відноситься до парко-гаражного обладнання та призначена саме для пуску двигунів бронеоб'єктів від зовнішнього джерела. Причому пускати нею можна також і танкові двигуни.

Хоча вага у неї не сприяє зручності використання.

Отже ПУСКАЙТЕ І ПУСКАЙТЕСЯ як то кажуть... :)

P.S. А про танки - у наступній частині.


Немає коментарів:

Дописати коментар