Останній тиждень користується попитом:

вівторок, 1 серпня 2023 р.

Пуск двигуна машини від зовнішнього джерела живлення. Частина 2. Танки


 ЧАСТИНА 2. Танки Т-72, Т-64, Т-80УД

Про зовнішній запуск машин з бортовою мережею і мережею стартера 24В (БМП, БТР) ми говорили раніше: 

Експлуатація бронетанкового озброєння та техніки: Пуск двигуна машини від зовнішнього джерела живлення. Частина 1. Техніка механізованих підрозділів. (ebtot.blogspot.com)

Сьогодні поговоримо про пуск танків від зовнішніх джерел.

Нагадаю, що

Така необхідність виникає у випадках повної відсутності акумуляторних батарей в машині, або ж їх критичному розряді, що не забезпечує пуск двигуна. При цьому система повітряного пуску також, як правило, не здатна допомогти у запуску.

На відміну від легкоброньованих машин, зовнішнім джерелом у цьому випадку може виступати лише інша машина того ж типу. Це обумовлено специфічною мережею пуску двигуна таких машин, яка в цілому 24В, але конкретно для пуску використовує в мережі стартера-генератора 48В. За перемикання 24/48 та під'єднання 48В до стартера-генератора відповідає реле стартера-генератора, яке розташоване над акумуляторною нішею і до нього під'єднуються виводи акумуляторних батарей. (Єдине виключення - польська модернізація Т-72, на якій РСГ не механічне, але там просто ви не побачите звичного РСГ, а в цілому все також інтуїтивно за прикладом інших машин зрозуміло.)

Для пуску машини застосовуються кабелі зовнішнього пуску. Це - два потужних кабелі довжиною близько 5м. і діаметром близько 15мм зі спеціальними накінечниками. У випадку якщо їх хочеться зробити окремо а особливо морочитися з підрахунками не хочеться, то слід просто пам'ятати, що вони повинні витримати до 500А струму.

Для пуску танків застосовується також кабель управління з особливими роз'ємами, для яких на танку також є місця під'єднання.

Безпосередньо на машині, над акумуляторною нішею (або неподалік від неї) розташована розетка зовнішнього пуску.


В силу специфічності системи пуску розетка танків не схожа на розетку БМП, окрім цього має у складі ножеву перемичку, яку необхідно дістати перед пуском на обох машинах. 

Так само як і на інших розетках зовнішнього пуску, розетка танків має специфічні вирізи для проводів, які не дозволяють запхати "+" в "-", а ножеву перемичку якось інакше ніж правильно.

Розетка зовнішнього пуску танків має позначки:

"+48" - 48В від РСГ

"+СГ" - 48В в бік стартера генератора

(ці два виводи і з'єднує ножева перемичка, вона потрібна щоби 48В від РСГ дісталося стартера. То ж якщо її вийняти, вся автоматика пуску працюватиме, але 48В не доходить до СГ і СГ не крутиться. Так, до речі, можна вимкнути стартер на машині і її ніхто стартером від власної кнопки не заведе)

а також "-" - це корпус машини.

Далі:

Кабель "-" під'єднується в роз'єм "-" обох машин.

Кабель "+" під'єднується:

НА МАШИНІ-ДОНОРІ - в "+48" (звідси ми візьмемо 48В)

Т-64

Т-72 
(правіше від розетки зовнішнього пуску можна бачити куди на Т-72 під'єднується кабель управління)

НА МАШИНІ-СПОЖИВАЧІ - в "+СГ" (а сюди ми ці 48В коли стане потрібно подамо напряму)

Т-64

Т-72


А також під'єднуємо кабель управління у ось такого типу роз'єм.


Він у тих місцях один такий, тому там промазати не можна. Проте можна запам'ятати, що на Т-64 він на щитку механіка-водія, а на Т-72 - біля РСГ над акумуляторною нішею (див фото з під'єднанням кабелів вище).

Після цього: 

На споживачі вимикається (OFF) вимикач батарей.

На донорі вмикається (ON) вимикач батарей.

Споживач штатним способом готується до пуску та здійснює стартерний або комбінований пуск.

Після пуску споживача від єднуються кабелі на обох машинах у такому порядку:

"-", "+", "Кабель управління".

На споживачі вмикається вимикач батарей та здійснюється підзарядка акумуляторних батарей, або інша діяльність, передбачена призначенням зразка.

ОКРЕМІ ЦІКАВІ ВИПАДКИ:

1. Є ШТАТНІ КАБЕЛІ, АЛЕ НЕМАЄ ТАКОЇ САМОЇ МАШИНИ.

Будь яка інша машина з такою самою розеткою і такою самою системою бортової мережі підійде. Тобто від Т-64 можна запустити Т-72 і навпаки. Проте Т-80 може бути лише в модифікації УД. 

2. НЄ. ВИ НЕ ЗРОЗУМІЛИ. НЕМАЄ НАВКРУГИ ВЗАГАЛІ БРОНІ!

Тоді діло взагалі печально.

Проте є один варіант. Можна зібрати на грунті дві окремі групи по 24В (це так, аби не міняти батареї на машині) та під'єднати їх на штатні виводи від РСГ. Але потрібно буде 4 кабелі зовнішнього пуску. Ну і відкручувати кабелі від працюючого генератора машини те ще задоволення.

4. Є ШТАТНИЙ КАБЕЛЬ, АЛЕ ОДИН І ВІН "+"

Потрібно буде у будь-якому випадку два танка. "+" з'єднуємо через кабель, а "-" реалізовується за допомогою буксирного троса, добре притертого до буксирних гаків машини (дуже добре поставити на цей трос когось, аби він своєю вагою притискав коуші до металу буксирних гаків. В іншому ж процедура не міняється. При пуску "-" трохи іскрить, це нормально.

5. Є ШТАТНИЙ КАБЕЛЬ І ВІН "-"

Доведеться трохи зіпсувати військове майно, а саме зпиляти вигин, який не дозволяє неуважному солдатові запхати "-" в "+". Так, аби відносно легко запхати його в "+" вийшло. В іншому ж процедура ідентична попередному пункту. 

6. НЕМАЄ КАБЕЛЯ УПРАВЛІННЯ

Кабель управління потрібен для синхронізації пускової апаратури донора і споживача. Ну і для живлення мережі 24В споживача від донора. Якщо його немає, на споживачі не працюють МЗН, МЗН буксира, БЦН та інші споживачі, які забезпечують або полегшують пуск.

У випадку з Т-64 технічно можна запустити маючи лише два кабелі 48В, через кнопку стартера машини-донора. Конструкція приводу стартера-генератора Т-64 дозволяє провернути його незважаючи є бортова мережа на другій машині чи немає. Проте це по факту "сухий" запуск, коли тиск у двигуні не створювався, масло у двигун не накачувалося і пуск двигуна без тиску може бути небезпечним для самого двигуна (наприклад можна провернути без масла підшипники колінвалу).

У випадку з Т-72 пуск двигуна стартером від іншої машини без кабеля управління технічно неможливий (за одним виключенням і про нього одразу нижче), оскільки в пуску стартером бере участь МЗН буксиру, який повинен ввести в зачеплення муфту стартера. Тобто стартер то може сам по собі як електромашина щось і покрутиться, але нічого на разі не покрутить - зачеплення нема.

Проблема вирішується установкою на машину-споживач мало мальськи не мертвих акумуляторів, які й будуть живити нам пускову апаратуру. Так, їх не вистачить для пуску двигуна (для провороту стартера), але нам це і не потрібно. Коли потрібно буде пустити двигун, механіки-водії обох машин одночасно натиснуть на кнопки стартерів кожен у себе. В споживачі пройде цикл підготовки і клацне РСГ, але 48В до стартера не дійде - немає ножевої перемички. А в донорі також пройде цикл підготовки і РСГ перемкне 48В, проте підуть вони через кабель "+" від "+48В" донора на "+СГ" споживача. Таким чином ми обманюємо систему. Готуємо її до пуску, а в останній момент підсовуємо їй чужі акумулятори для старту.

6. КАБЕЛІВ НЕМАЄ

Доведеться виготовити самотужки, враховуючи необхідну довжину близько 5м і струм близько 500А, який повинен витримати провід під час пуску двигуна. Накінечники можна взяти алюмінієві, дещо довші, щоб забезпечити надійний контакт з розетками. Ну і вигину "проти дурака" тут звісно ж вже не буде Тому яскравою синьою і червоною ізолентою помітьте кінці кабелів, аби їх точно ніхто не переплутав.

Окрім цього потрібно буде реалізувати кабель управління, а це вже означатиме знайти спеціальні роз'єми. (або ж можна переколхозити кабель управління під більш зручний і доступний, але однаково потужний роз'єм)

7. РОЗЕТКИ НЕМАЄ

Так зазвичай не буває :)

Промислові пуско-зарядні пристрої використати не вийде, оскільки вам потрібно короткочасно 48В, а це вже спеціальні засоби, такі як, наприклад, буферна група для пуску бронеоб'єктів зі своїм РСГ і виводом 48В і кабелем управління.




Немає коментарів:

Дописати коментар