Останній тиждень користується попитом:

пʼятниця, 4 серпня 2023 р.

Операційні картки з підручних матеріалів або "шпаргалки інструктора"

 

Під час підготовки особового складу, в ході проведення занять з технічної підготовки, особливо у польових умовах виникає потреба у мінімальному наборі операційних карток, які б дозволяли інструктору або керівникові заняття більш якісно надавати необхідну інформацію, а членам екіпажу в ході проведення робіт технічного обслуговування не пропустити виконання певних операцій.
Водночас польові умови не дозволяють використовувати для виготовлення дидактичного матеріалу технічні засоби, такі як принтери, ламінатори, тощо. Проте цього і не потрібно.
Для виготовлення таких карток можна використовувати картонні вставки, які трапляються в укупорках боєприпасів, зокрема підривників, патронів в цинках, 152мм снарядів тощо. Усюди можна знайти достатньо цупкий картон, який можна різати (а у деяких випадках навіть і не різати) і використовувати для того, аби написати на них дуже коротко, фактично одним коротким словом, яке можна прочитати і зрозуміти одним поглядом, ключові елементи технічного обслуговування, порядку пуску двигуна, підігрівача, системи керування вогнем. 
Такі картки дозволяють інструкторові не пропустити важливі тези під час навчання, а членам екіпажу мати під рукою підказки для якісного і правильного виконання робіт.
Розглянемо ті з них, які вже були використані в ході підготовки екіпажів:
Розташування люків та лючків корпусу Т-72
Такого типу картки виявилися дуже зручними з позиції своєї компактності та наповненості.
Підписи було виготовлено прямо на самій карті без посилань, що дозволяє швидко отримувати інформацію про призначення конкретного лючка на машині. Зручно використовувати для випадків коли залізти разом з навчаємим під машину незручно, а потрібно дати людині максимальну інформацію що вона бачить перед собою. 
Так само і
Розташування люків та лючків корпусу Т-64
Усі картки виготовлялися двосторонніми. Це дає можливість компактно зберігати та якісно подавати навчальні питання. Зокрема у даному випадку зрозуміло, що усі зображені точки заправки і зливу на машині розташовані саме так як би їх бачив навчаємий.
Окремою великою серією йдуть картки технічних обслуговувань.
Зокрема не було мети дати найдрібніші деталі, а метою було охопити найбільш часті, прості та доступні, а від цього найбільш важливі види технічних обслуговувань: контрольний огляд, щоденне технічне обслуговування та сезонне обслуговування машини.
Контрольний огляд Т-64
Контрольний огляд Т-72
Були також спроби "цифровізувати" картки, але виявилося що їхня цінність і полягає у ідеї створення їх "на коліні", посеред поля, за відсутності будь-яких доступних навчальних матеріалів.
Також для Т-72 було розроблено номограму визначення кількості ПММ від висоти заміряної рідини для випадків, коли на машині відсутній штатний щуп для ПММ. У масштабі ця номограма дозволяє заміряти будь яким стрижнем рідину в баку і визначити за висотою заміру (лінійкою, яка також є на картці) кількість ПММ.
Щоденне технічне обслуговування Т-72
Також на певному етапі з'явилася ідея посилатися через картки на цей ресурс, для чого використовувати QR-коди. Але знову ж. Цінність картки у її доступності, а QR її ускладнює.
Сезонне обслуговування Т-72
Як можна бачити дуже зручно використовувати на одній картці і перехід на літній і перехід на зимовий режим. Дозволяє мати під рукою тези основних робіт, аби нічого не пропустити.
Сезонне обслуговування Т-64

Окремим блоком з'явилися картки по порядку пуску основних важливих систем машини.
Підготовка до пуску та пуск двигуна Т-64
До речі дуже сильно ламає шаблони навіть досвідченим механікам-водіям, тим, що за інструкцією масловпорскуванням треба користуватися завжди, навіть влітку :)
Пуск підігрівача та двигуна машини в холодну пору року
Для Т-64 дуже важливі операції.
Пуск підігрівача та двигуна Т-72
Порядок пуску з буксиру та рушання на підйом Т-72 
(проте за цим же принципом рушає на підйом і Т-64)
Порядок перевірки акумуляторних батарей на машині та поза нею.
При використанні такого типу карток інструкторами було відмічено загальну зручність користування ними, оскільки вони дозволяли нічого не пропустити і дотримуватися однакового порядку проведення занять. Картки з розташуванням заправних та зливних горловин дозволяли навчаємим самостійно під машиною розібратися у розташуванні люків та лючків та виробити для себе власні мнемонічні правила запам'ятовування. 
В цілому ж картки не дають знання "з нуля", вони використовують вже наявні у людей знання, допомагають знайти їх у пам'яті та використати. Механіки-водії відмічали користь від використання таких карток у їхній компактності та простоті виготовлення, тобто необхідні важливі тези завжди були під рукою та дозволяли самоперевіритися, а у деяких випадках і закріпити знання.
Можна сказати, що дана методика використання такого підручного дидактичного матеріалу буде продовжуватися й надалі, оскільки зарекомендувала себе позитивно.

Немає коментарів:

Дописати коментар