Останній тиждень користується попитом:

пʼятниця, 1 листопада 2019 р.

Правила експлуатації Т-80 у зимових умовах

Наявність Т-80 на озброєнні Збройних Сил обумовлює необхідність знання правил експлуатації даної машини, які, враховуючи особливості конструкції (газотурбінний двигун) мають певні особливості.
Взимку Т-80 не дуже вимоглива, втім є певні нюанси експлуатації за низьких температур.
Отже
об.219Р ТО і ІЕ Кн.2, стор.702-705
19.2.2. Правила експлуатації машини у зимових умовах.
Для забезпечення безаварійної роботи машини в зимових умовах експлуатації дотримуватися наступних правил:
1. Починати рух машини дозволяється через 2 хвилини після пуску двигуна на режимі малого газу при досягненні тиску масла на змащування КП 1 кгс/см2 та прогріву масла на виході з двигуна до +30град.
2. Після тривалої стоянки за температури навколишнього повітря нижче -40град (для України нехарактерно, але інструкція передбачає) рух машини починати плавно і перші 200-300м. рухатися на нижчій передачі.
3. Заміну та дозаправку масел і експлуатаційних рідин здійснювати одразу після пробігу машини, доки агрегати, вузли і експлуатаційні матеріали в них не вистигли.
4. Заправляти пальне і масло не допускаючи попадання снігу та води у баки машини, попередньо очистивши від бруду та снігу заправні отвори та місця навколо них. Воду, яка накопичилася на днищі всередині машини необхідно зливати одразу після зупинки машини. (у особливо клінічних випадках бачив вмерзлі у лід педалі)
5. При експлуатації машини за низьких температур забороняється рясне змащення механізмів, у особливості ударного механізму, робочих поверхонь затвору та прискорювача напівавтоматики. (Цей пункт можна віднести до усіх танків пострадянського простору - гармата у всіх однакова)
6. Для підтримання працездатності та запобігання розморожуванню акумуляторних батарей, встановлених на машину, не допускати розрядки батарей більше 25% від їх ємності (що відповідає приведеній до 25град. щільності електроліту 1,22г/см3)
У процесі експлуатації за температури навколишнього середовища до -30град. дозволяється акумуляторні батареї з машини не знімати. (А інструкція наприклад Т-72 говорить, що "При температурі навколишнього середовища -25град. та нижче, за умови стоянки поза утепленим приміщенням більше 6 годин, акумуляторні батареї рекомендується зберігати у опалюваних приміщеннях, окрім випадків, коли особливими вказівками передбачено зберігання батарей на машинах.". Це про точно такі самі батареї, розрядженість яких для запуску Т-80 більш критична, бо відсутня можливість пуску повітрям або з буксиру. Я би рекомендував зберігати в теплі батареї за будь яких від'ємних температур, якщо є така можливість) Запускати двигун звичайним способом. При цьому за температури навколишнього повітря -18...-30град перед пуском необхідно здійснити прокрутку для визначення частоти обертання ротора турбокомпресора другого каскаду.
- якщо частота обертання нижче 24%, двигун запускати від зовнішнього джерела живлення, або від акумуляторних батарей з температурою електроліту не нижче +5град (Ага, а ти вже, начитавшись цього пункту, наморозив собі батарей у кожній машині підрозділу, де тепер візьмеш теплий комплект?)
- за температури навколишнього повітря -30...-40град запускати холодний двигун від акумуляторних батарей з температурою електроліту вище +5 град, або від зовнішнього джерела. При цьому, після руху машини, дозволяється стоянка протягом 6 годин при зачинених люках машини з встановленими акумуляторними батареями.

7. ПРОГРІВ СИЛОВОГО ВІДДІЛЕННЯ ТА ВИДАЛЕННЯ СНІГУ З ВХІДНИХ ЖАЛЮЗІ
При експлуатації машини зимою, за температури навколишнього повітря -20град та нижче (за наявності глибокого сніжного покрову, в заметіль, коли можливе попадання великої кількості снігу на вхідні жалюзі та циклони повітряочисника) на башню встановити дефлектор, взявши його з ящика невозимого комплекту ЗІП. (Підозрюю, що ні в кого цього ящика нема)
(Ніде не зміг знайти фото встановленого таким чином дефлектора, тому надаю лише малюнок з інструкції)
При ЩТО, а також на великих привалах при здійсненні тривалого маршу у вищеописаних умовах здійснювати прогрів циклонів повітряочисника випускними газами двигуна, попередньо очистивши сітку повітрязабірного пристрою ФВУ від снігу та льоду; для прогріву на насадок жалюзі встановити дефлектор, запустити двигун та здійснити прогрів 10-15 хвилин на обертах турбокомпресора другого каскаду 83-85%.

(Інструкція дає цікавий малюнок. Очевидно його треба повернути на 90град за годинниковою стрілкою)
Для забезпечення прогріву за вказаний час у вітрену погоду, машину за можливості встановити кормою проти вітру.
Забороняється прогрівати силове відділення у будь-яких умовах окрім вказаних вище, для запобігання виходу з ладу двигуна.
Після завершення прогріву переконатися у відсутності води біля сітки повітрязабірного пристрою ФВУ та увімкнути нагнітач. При цьому клапан ФВУ встановити у положення, при якому повітря оминає фільтр-поглинач ФВУ.
При експлуатації машини у будь-яких інших умовах, окрім визначених, дефлектор знімається та зберігається у ящику, який придається у одиночний комплект ЗІП.
8. За від'ємної температури навколишнього повітря під час стоянки машини не допускати попадання води та снігу у блок повітряочисника через вхідні жалюзі. За необхідності використовувати укривочний брезент.
9. При пуску двигуна та прогріві масла в умовах низьких температур допускається тиск масла більше 5кгс/см2.
10. ПОСТАНОВКА МАШИНИ НА СТОЯНКУ ПОЗА ПРИМІЩЕННЯМ АБО У НЕОПАЛЮВАНЕ СХОВИЩЕ
Одразу після постановки машини на стоянку поза приміщенням, або у неопалюваному приміщенні необхідно:
- відкрити вентиль вологозбірника повітряної системи та злити відстій.
- закрити люки машини, вхідні жалюзі накрити захисним килимком.
- закрити машину укривочним брезентом та, за можливості, присипати нижні краї снігом.
11. У передбаченні стрільби з гармати видалити мастило ГОІ-54п та змастити ствол та рухомі механізми рідким збройним мастилом.
12. ОЧИСТКА ФІЛЬТРОЕЛЕМЕНТУ ВОЛОГОВІДДІЛЮВАЧА.
При експлуатації машини у районах з малосніжною зимою у разі, якщо відбулося зниження ефективності роботи системи опалювання, рекомендується при найближчому ЩТО здійснити очистку фільтроелементу вологовідділювача. Для чого:
- зняти правий щиток завантажувального вікна кабіни
- зняти два лотка конвеєра МЗ
- розвернути башту таким чином, щоби утворене у конвеєрі вікно розташувалося навпроти вологовідділювача.
- зняти контровочний дріт та від'єднати дві накидні гайки трубопроводів
- вигвинтити чотири болти кріплення вологовідділювача до корпусу машини та вийняти пакет з фільтроелементом з корпусу вологовідділювача.
- відкрутити дві гайки, розібрати пакет, вийняти фільтроелемент, очистити його та продути стисненим повітрям.
- зібрати пакет, встановити його у корпус вологовідділювача, загвинтити чотири болти кріплення кришки вологовідділювача, болти законтрити дротом.
- встановити вологовідділювач на місце, прикрутивши його чотирма болтами до борту корпусу машини.
- під'єднати трубопроводи та законтрити дротом накидні гайки.
- встановити на місце зняті з конвеєра МЗ лотки.
- закріпити правий щиток завантажувального вікна кабіни.

Окремий досвід експлуатації. Конструкція двигуна Т-80 така, що не має жорсткого зв'язку з коробками передач. Тому, коли Т-80 впирається у перешкоду, вона не глохне, як дизель, а продовжує працювати. В ході зимової експлуатації виявилася невеличка проблема. Якщо машину залишити морозної погоди у калюжі (наприклад на усю довжину опорної поверхні і глибиною сантиметрів 5, як це може бути після відлиги у окопі, коли не передбачив дренаж) і ця калюжа замерзне, то машину доведеться виймати з льоду на буксирі, тому що потужності двигуна не вистачить для рушання з місця. 

Немає коментарів:

Дописати коментар